Nominaties BNO Packaging Talent Award 2017

16 oktober 2017

Vijf jonge ontwerpers/ontwerpstudenten zijn genomineerd voor de BNO Packaging Talent Award 2017. Tijdens de Dutch Design Week worden de winnaars bekend gemaakt. Dit gebeurt tijdens het SUPERFAST #4 op 27 oktober in Eindhoven.

Dit jaar moesten de ontwerpers aan de slag met de verpakking voor een biertje. De special edition: IPA - India Pale Ale van Brouwers Albert Heijn. De ontwerpers kregen de opdracht om binnen de merkidentiteit van Brouwers een nieuw verpakkingsdesign voor het IPA biertje te ontwikkelen en deze te vertalen naar de verschillende producten en dragers.

Genomineerden

Er zijn vijf ontwerpers genomineerd. Zij maken kans op geldprijzen. De uiteindelijke winnaar ontvangt €1500,-. Tweede en derde prijs krijgen respectievelijk €250,- en €150,-.

De genomineerden zijn:

  • Amanda de Ruiter (student Grafisch Lyceum Utrecht)
  • Lennaert van ’t Loo (student Grafisch Lyceum Rotterdam)
  • Tijs Kramer (student Academie voor Creatieve Technologie, Saxion Hogeschool Enschede)
  • Pim Elschot (afgestudeerd in 2017, Media vormgeving, St Lucas Boxtel)
  • Eva Verbeek (afgestudeerd in 2016, Communicatie en Multimedia Design Avans Hogeschool Den Bosch).

Jury

Alle verpakkingen worden beoordeeld door een jury. Deze bestaat uit:

  • Jobert van de Bovenkamp, voorzitter (Creative director Millford)
  • Jeroen Provoost (Manager Design & Visual Identity Albert Heijn)
  • Ditte Glebbeek (Design Director, dBOD, VBAT Group)
  • Tessa Oudijn (Creative director en partner in BRUM)
  • Secretaris van jury: Rita van Hattum (BNO)

De jury is te spreken over de kwaliteit van de inzendingen en het enthousiasme waarmee aan de opdracht is gewerkt. Veel deelnemers hebben de briefing goed gelezen. Elementen uit de ontstaansgeschiedenis van IPA bier zijn de ontwerpen terug te vinden en patronen en kleuren refereren aan het karakter van India. Dat levert mooie beelden, verhalen en voorstellen met potentie op. Wel zijn er extra stappen nodig om de ontwerpvoorstellen aan te laten sluiten bij de merkidentiteit van Brouwers en ook echt ‘schapwaardig’ te maken.

Uitreiking

De uitreiking vindt plaats tijdens SUPERFAST #4: Gamechanging in Packaging, op 27 oktober 2017 in het Natlab te Eindhoven. Het is de vierde keer dat de BNO Packaging Talent Award wordt uitgereikt, mede dankzij Easyfairs/Packaging Innovations.

BNO NEXTpack

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack. Doel is het vakgebied onder de aandacht te brengen van design studenten, jonge ontwerpers en beroepsopleidingen. BNO NEXTpack verenigt de volgende Nederlandse brand en packaging designbureaus: Anthem, Bowler & Kimchi, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, DesignBridge, FLEX/design, Millford, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en Snow Donuts.

Altijd op de hoogte blijven?