Om te voorkomen dat consumenten nodeloos voedsel dat over-de-datum is meteen weggooien, zetten Noorse zuivelfabrikanten voortaan wat anders op hun verpakkingen, schrijft Heute. Direct achter 'ten minste houdbaar tot', voegen de Noorse zuivelaars op de melkpakken ook 'maar-niet-slecht-na' toe. Dat doen ze om consumenten eerst te laten proeven of de melk nog goed is voor ze die - zoals nu te vaak gebeurt - achteloos weggooien. In de toekomst willen de zuivelaars hun 'mnsn-datum' ook op room, yoghurt en sapjes zetten.
Wereldwijd blijkt de houdbaarheidsvermelding consumenten in verwarring te brengen. De Duitse overheid wil overstappen op een 'consumptievervaldatum', de Fransen maakten een app tegen voedselverspilling, in de VS zou de omschrijving 'best if used by' veel verspilling kunnen voorkomen. Nederlands onderzoek suggereert zelfs dat het weglaten een aanzienlijke besparing zou opleveren.
Bron: Foodlog