Numico mikt op groei met potjes in Azië

22 februari 2007

SCHIPHOL - Numico wil de komende jaren groeien op de Aziatische markt. Daarbij wil het concern vooral groei realiseren met haar potjesvoeding.

Azië is de groeimarkt voor de maker van baby- en klinische voeding. In Azië (en Oost-Europa) verwacht Numico de komende jaren met babyvoeding een omzetgroei van meer dan 15 procent, terwijl West-Europa niet verder komt dan 5 tot 7 procent.

Het Aziatische dochterbedrijf Dumex voerde de omzet met 20 procent in 2006 op tot 374 miljoen euro. Numico verdient op de Aziatische markt nu nog vooral geld met de verkoop van babymelk.

Maaltijdpotjes en graanproducten (Bambix) zijn daar nog geen gemeengoed, maar een doorbraak komt er aan. Numico wilde niet zeggen wanneer het zijn eerste potjes introduceert. ‘De markt is er rijp voor’, aldus Bennink.

Overigens is de babymelk of infant formula-markt in Azië allerminst verzadigd. Zowel in volume als in waarde zit er volgens Numico nog de nodige rek in. In China ligt de consumptie van babymelk per capita op vijf kilo per jaar. In Frankrijk ligt deze op 36 kilo.

Mede door de economische hoogconjunctuur zijn Aziatische consumenten ook eerder bereid om premium-producten te kopen, zoals formules met ingrediënten die baby's bijvoorbeeld beschermen tegen allerlei allergieën.

Lees ook:
Numico goed uit de startblokken (5 februari 2006)

Altijd op de hoogte blijven?