Beeld: Unsplash
Oatly, een producent van melkvervangers, krijgt de afgelopen dagen op sociale veel kritiek over zich heen. Het bedrijf is een samenwerking aangegaan met investeringsmaatschappij Blackstone, die in verband wordt gebracht met bedrijven die het Amazonewoud kappen voor sojateelt.
Kritiek
Oatly produceert melkvervangende producten van haver en is zelf op reclame-uitingen en verpakkingen kritisch op de voedselindustrie. Op de zijkant van het pak staat bijvoorbeeld: ‘Hey food industry, show us your numbers’. In juli ging het bedrijf in zee met Blackstone, dat ook investeert in bedrijven die de Amazone kappen om plaats te maken voor sojateelt. De meeste soja wordt vervolgens geëxporteerd naar de veeteeltindustrie wereldwijd, waar Oatly zich juist tegen keert. De investeringsronde bracht zo'n tweehonderd miljoen op voor Oatly. Veel gebruikers van het merk melden nu op sociale media dat ze gaan stoppen met het kopen van de havermelk. Het Zweedesebedrijf heeft nog geen algemeen persbericht uitgestuurd, maar reageerde op verschillende consumenten individueel. In de reacties geven ze aan dat het bedrijf de investering nodig acht om als bedrijf te groeien en dat de duurzame doelen van het bedrijf niet veranderd zijn.
Bron: Volkskrant