Het doel van het project was bedrijven in de hele foodketen helpen de meest duurzame oplossing te kiezen als het gaat om productverpakkingscombinaties, bijvoorbeeld een salade in een plastic bakje. “Het gaat ons niet alleen om hoe duurzaam de verpakking is, maar ook om de combinatie met de inhoud”, stelt Antien Zuidberg, lector bij HAS green academy en projectleider. “Dit heeft te maken met de duurzaamheid van de ingrediënten en verpakkingsmaterialen maar ook met het proces en voedselverspilling in de hele keten.” De focus van het project lag daarbij op productverpakkingscombinaties in de AGF-sector (aardappelen, groenten en fruit), kant-en-klaar maaltijden en portieverpakkingen.
Belangrijkste resultaten
Meer dan 150 studenten participeerden in het onderzoeksproject via onderwijsmodules, minors en afstudeeropdrachten. Onderzoekers van het kernteam van het project Goed Verpakt analyseerden in een afsluitend onderzoek alle studentcases en zetten 11 duurzaamheidsdilemma’s op een rij. Deze zijn getoetst en gerangschikt met consortiumpartners alsook een groetere groep bedrijven uit de praktijk. Op het Goed Verpakt Event worden deze duurzaamheidsdilemma’s bij HAS green academy gepresenteerd, evenals een aantal showcases uit het project en 9 gouden regels als het gaat om duurzame productverpakkingscombinaties. Ook delen de partners met alle aanwezigen een digitale eindpublicatie.
Deelnemende partijen
Bedrijven en brancheverenigingen die zijn aangesloten bij het consortium van Goed Verpakt zijn: A.K.S.V., Maître, Henri, van Oordt, Eosta, Green Specialties Holland, GreenCo, GetPact, Trioworld, Bunzl, StarCuisine, Treasure Dim Sum Products en Royal Smilde.