Oranjeboom maakt per 1 mei een comeback op de Nederlandse markt. Het biermerk was er ruim 10 jaar niet meer verkrijgbaar. Eigenaar United Dutch Breweries exporteerde het wel, maar voor Nederland gold een verkoopverbod.
Dit verbod voor Nederland is door de eerdere eigenaar AB Inbev bedongen, om de eigen merken Dommelsch, Jupiler en Hertog-Jan te beschermen. Deze afspraken vervallen echter vanaf 1 mei, meldt het AD.
Kansen
De Belgische investeerder Gimv, die United Dutch Breweries begin deze maand heeft overgenomen van Egeria, ziet kansen voor een herintroductie van Oranjeboom, al is het kleinschalig via supermarkten en slijterijen.
Het bier zal in Duitsland worden gebrouwen. Het oude logo is opgefrist en het boompje staat centraal. Er zijn ook plannen voor een witbier, dat mogelijk de naam Witte de With krijgt.
Tweede comeback
Het wordt de tweede comeback van Oranjeboom. Begin jaren 70 moest het merk wijken voor Skol, toen de brouwerij werd overgenomen door het Engelse Allied Breweries. Skol flopte echter, waarna Oranjeboom terug op de markt kwam.
Oranjeboom kwam in 1995 in handen van het Belgische Interbrew, waar het langzaamaan werd vervangen door Dommelsch. Inmiddels focust AB Inbev niet meer op Dommelsch en wordt Jupiler als belangrijkste merk ingezet.
Lees ook:
- Frisdrankmerk Exota weer op de markt (2 maart 2015)
- InBev verkoopt Nederlandse bieren (7 december 2007)