Beeld: Tristantan via Pixabay

Zet je ‘palmolievrij’ op je verpakking, dan is de kans groot dat je de Europese lobbyclub van palmoliebedrijven op je dak krijgt. Dat blijkt uit een vertrouwelijk document dat het Financieel Dagblad in handen kreeg.

In heel veel samengestelde producten die je in de supermarkt vindt zit palmolie: koekjes, chips, boter, broodbeleg, wasmiddel etc. De gigantische palmolie-industrie zorgt voor massale ontbossing en op de plantages zijn veel misstanden. Fabrikanten spelen op die problematiek in met producten die palmolievrij zijn.

Maar de Europese Palm Olie Federatie (EPOA) is er niet blij mee als je prominent op je verpakking zet dat het product geen palmolie bevat. De lobbyclub werkt bedrijven actief tegen en spant zelfs juridische procedures aan, die kleine producenten kunnen afschrikken, aldus het FD. Onder meer Cargill en de Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten (MVO) zijn lid van de EPOA. 

Volgens de EPOA is ‘palmolievrij’ op je product zetten misleidend en denigrerend, is te lezen in het artikel. Er bestaat namelijk ook gecertificeerde palmolie die niet voor extra ontbossing zou zorgen. Duurzame palmolie is volgens de EPOA de oplossing, maar er zijn diverse aanwijzingen te vinden waaruit voortkomt dat duurzame palmolie eigenlijk niet bestaat (zie toelichting onderaan het artikel in FD). Als het aan de lobbyclub ligt wordt voorkomen dat bedrijven stoppen met palmolie en komt er zelfs een EU-verbod op ‘palmolievrije claims’.

Absurd, noemen Nederlandse producenten het. “Het is immers ook niet verboden om 'geen suiker' op producten zonder suiker te zetten.” Uit het document dat het FD in handen kreeg, blijkt dat Ekoplaza, boterfabrikant Flower Farm, kaarsenmaker Bolsius en pindakaasmerk Smeris een ‘interventie’ van het bedrijvenverbond kregen. Volgens het FD komt de tekst in het document over als een handleiding om bedrijven die de woorden ‘geen palmolie’ gebruiken, op andere gedachten te brengen. Sommige producenten zwichten en passen hun verpakkingen inderdaad aan.

Lees het hele artikel op FD.nl, waarin hoogleraar Milieugeografie en palmoliedeskundige Peter Verburg (Vrije Universiteit Amsterdam) uitlegt dat de actie van de palmoliebedrijven “niet met duurzame idealen te maken heeft, maar met de belangen van machtige bedrijven.” Ook kun je daar lezen hoe onder andere Flower Farm en Smeris met de tegenwerking omgingen.

Altijd op de hoogte blijven?