Pepsi gaat vanaf dit najaar weer aspartaam gebruiken als zoetstof in light-frisdranken. Vorig jaar zomer werd juist overgeschakeld van aspartaam op sucralose, maar omdat consumenten dit minder lekker blijken te vinden, wordt dat weer teruggedraaid.
Dat bericht de Volkskrant op basis van persbureau AP.
Het is niet de eerste keer dat een frisdrankfabrikant in de VS op zijn schreden terugkeert. Coca-Cola lanceerde in mei 2014 Vitaminwater geherformuleerd met naast de rietsuiker stevia, maar na diverse klachten over de smaak ging het frisdrankconcern enkele maanden later al weer over op de oude receptuur met fructose en rietsuiker.
Slechte naam
Toch is de stap van Pepsi om weer aspartaam te gebruiken in light-frisdranken opmerkelijk omdat, ondanks alle onderzoeken waaruit blijkt dat aspartaam niet schadelijk is voor de gezondheid, aspartaam bij een grote groep consumenten een slechte naam heeft. Volgens de critici is het kankerverwekkend.
Volgens de Volkskrant wordt Pepsi Max opnieuw worden geïntroduceerd onder de naam Pepsi Zero Sugar, met aspartaam als zoetstof.
Lees ook:
- Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)
- Aspartaam-sensitieven reageren niet anders op aspartaam (20 maart 2015)
- EFSA-opinie: aspartaam is veilig (11 december 2013)