De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in een uitspraak The Flower Farm op de vingers getikt. Het nieuwe margarinemerk, opgezet door Marcel van Wing, bevat geen palmolie en zegt daarmee het regenwoud te redden.
De klacht kwam vanuit de brancheorganisaties MVO (Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten) en EPOA (European Palm Oil Alliance). The Flower Farm stapte de markt in met een stevige campagne waarin werd beweerd dat de consument jaarlijks dertig vierkante meter regenwoud kan redden door palmolievrije margarine te kopen. Pertinent onwaar, vinden de ketenorganisaties, want Europese voedingsmiddelenproducenten werken ook op een duurzame manier en gebruiken alleen gecertificeerde palmolie.
Misleiding
De RCC geeft de klagers gelijk. De suggestie dat voor alle palmolie regenwoud wordt gekapt is misleidend, zegt de commissie. ‘Dat geldt ook voor de claim dat palmolie dieren (o.a. orang-oetans) uitroeit. De rekensom dat een consument elk jaar 30m2 regenwoud spaart als hij de margarine van The Flower Farm gebruikt, is in strijd met de Milieu Reclame Code. Om de misleiding te stoppen moet The Flower Farm de tekst op de verpakking over het verwoesten van regenwoud door palmolie aanpassen.’ The Flower Farm is tegen de uitspraak in beroep gegaan, maar kwam tegelijkertijd met een persbericht waarin het bedrijf een wel heel eigenwijze interpretatie van de uitspraak geeft.
Palmolie
The Flower Farm staat niet alleen in hun afkeer jegens palmolie. Dat er nog steeds oerwoud wordt verwoest om ruimte te maken voor palmolieplantages valt niet te betwisten; een groot deel van Indonesië staat op dit moment in brand. Deze maand kwam Greenpeace met een stevig rapport waarin de verwoestende conclusie wordt getrokken dat voedselmultinationals falen in hun poging de palmolieketen te verduurzamen, en dat ook voor hun olie nog regenwoud sneuvelt. Zeker is in ieder geval dat de markt voor duurzame palmolie nog altijd klein is.