De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) loopt ver achter op het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dat schrijft de Consumentenbond.
Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV; de code kan dus scherper. Dat blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Profundo. De onderzoekers bekeken het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Daaronder waren de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed en de top-5 supermarkten. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (32 van de 58) bleek met zijn kindermarketingbeleid vóór te lopen op de regelgeving van de RVV.
Natuurlijk waren er ook achterblijvers en bedrijven die niet mee wilden doen. De Consumentenbond zegt het zo: "Kettle Foods is positieve koploper qua beleid, op de voet gevolgd door Coca-Cola Nederland, Concorp, Katja Fassin, Mars en Nestlé. Zeven bedrijven lopen achter op de RVV. Negentien bedrijven, waaronder 8 van de 10 koekjesfabrikanten, wilden niet meedoen aan het onderzoek en zijn daarmee niet transparant in hun kindermarketingbeleid."
Omdat er nog veel meer te doen valt voor een kind beter eet, deed Kamerlid Tjeerd de Groot (D66) alvast een voorstel om de RVV aan te scherpen:
K3 mag nog wel op de komkommer en niet op de KitKat. Kindermarketing alleen nog voor de Schijf van Vijf! pic.twitter.com/AW49qdK4JY
— Tjeerd de Groot (@TjeerdD66) 15 mei 2018
Bron: Foodlog
Lees ook:
- K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep (8 december 2017)
- Geen reclame ongezonde voeding voor kinderen in Amsterdamse metrostations (4 september 2017)