Supermarkten en andere foodretailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit en Slimstock. Retailers waarderen de samenwerking gemiddeld met een 6+.
Volgens retailers zijn leveringen regelmatig te laat of onvolledig. Vooral bij bijzondere omstandigheden, zoals promoties, blijken er capaciteitsproblemen te zijn bij de leveranciers. Volgens Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management op Nyenrode, ligt de oorzaak bij een gebrekkige bereidheid om keteninformatie te delen.
Point Of Sale-data
Op de vraag of ze bereid zijn meer informatie met leveranciers te delen, reageerden retailers met een volmondig ja. Toch blijkt dat de informatie die zij daadwerkelijk willen delen beperkt is. Tegen het delen van informatie over promoties en toekomstige bestellingen hebben retailers geen bezwaar. Maar slechts een klein deel (27%) zou bereid zijn Point Of Sale-informatie te delen. Juist die data over transacties van consumenten zou door leveranciers gebruikt kunnen worden om de keten te verbeteren. “De essentie van een goed werkende supply chain is dat die geheel door de consumentenvraag wordt gedreven en de POS-data geven die juist het beste weer,” aldus van Veen.