Russische boycot kost FrieslandCampina 80 miljoen

12 maart 2015

De Russische boycot heeft FrieslandCampina het afgelopen jaar minimaal 80 miljoen euro gekost. Valuta-effecten zorgden voor een negatief effect op de totale omzet van 176 miljoen euro. Dat staat in de toelichting op de jaarcijfers.

De netto-omzet groeide met 0,6 procent naar 11,3 miljard euro, als gevolg van hogere verkoopprijzen en de toename van de verkopen van Friso-kindervoeding. De winst steeg met 93 procent tot 303 miljoen euro, met name door eenmalige posten.

Dynamisch jaar

CEO Cees 't Hart van FrieslandCampina spreekt van een dynamisch jaar door geopolitieke spanningen en ongunstige wisselkoersen. Externe omstandigheden hebben meer dan in andere jaren invloed gehad op de resultaten. Hij verwacht dat daar geen verandering in komt. "Met het verdwijnen van de EU-melkquotering zal de volatiliteit op de zuivelmarkten mogelijk nog verder toenemen. Het perspectief voor FrieslandCampina en haar leden blijft echter positief. De onderneming staat er goed voor.”

De Russische boycot en concurrentie op de Europese markt leidden tot een volumedaling van merkkaas van 14,5 procent. Kindervoeding steeg in volume met 5,7 procent, met name door groei in China en Hongkong. Zuiveldranken daalden juist in volume, met 5,4 procent, door een lagere consumptie en door druk op de marktaandelen.

FrieslandCampina investeerde 656 miljoen euro, voornamelijk in capaciteits-, kwaliteits- en efficiëntieverbeteringen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?