Samenwerkende bedrijven innoveren succesvoller

28 februari 2007

DOETINCHEM - Bedrijven die strategische samenwerkingsverbanden aangaan, innoveren succesvoller dan bedrijven die zelfstandig innoveren.

Dit blijkt uit de recentelijk gepubliceerde Innovatiemonitor van het bureau Twynstra The Bridge. Deze samenwerkingsverbanden zijn echter populairder in dienstverlening dan in de maakindustrie.

Belangrijkste reden voor samenwerken is het verbeteren van de output van het innovatieproces, aldus het rapport waarin 434 managers en bestuurders van Nederlandse bedrijven zijn ondervraagd. Innovatiekosten spelen in mindere mate een rol.

Opvallend is dat dienstverleners als ingenieursbureaus, uitzendorganisaties en ict-bedrijven in alle fases van het innovatieproces meer samenwerken dan bedrijven die producten maken.

Ondanks bekende innovatiesuccessen, als de Senseo en de Beertender, zijn het de dienstverlenende organisaties die meer samenwerken en daardoor makkelijker kunnen innoveren.

'Ze werken beter samen omdat ze flexibeler kunnen zijn in hun aanbieding. Bovendien is het gezamenlijk resultaat sneller te realiseren en zijn minder grote investeringen nodig. Kritische succesfactoren zijn wederzijds vertrouwen, een win-winsituatie, helderheid en openheid en een gedeelde ambitie en doelstelling', aldus het rapport.

Lees ook:
'Productinnovaties niet opgemerkt' (20 februari 2007)

Altijd op de hoogte blijven?