Scelta genomineerd voor Food Valley Award

7 juli 2016

De Scelta Taste Accelerator van Scelta Mushrooms, de aanpak van Q-Point tegen voedselverspilling in de horeca en SensorSpots non-invasieve zuurstofmeting voor verpakkingen zijn genomineerd voor de Food Valley Award 2016. Dat heeft de vakjury van de Food Valley Award bekendgemaakt. 

Scelta Mushrooms heeft de Scelta Taste Accelerator ontwikkeld: een reeks natuurlijke smaakversterkers die de perceptie van een zoute smaak in voedingsmiddelen verhoogt zonder zout toe te voegen. De reeks biedt een clean label alternatief voor monosodiumglutamaat (MSG of E621) en gistextract en maakt tot 50 procent zoutreductie mogelijk, met behoud van de smaak en functionaliteit van zout.

Het bedrijf uit Venlo speelt met Scelta Taste Accelerator in op het wereldwijde probleem van overmatige zoutconsumptie en de risico’s op hart- en vaatziekten die dit met zich meebrengt. De ingrediënten worden gemaakt uit reststromen van champignons. Deze bevatten glutamaat en guanylaat, stoffen verantwoordelijk voor de umami-smaak.

Ze zijn toepasbaar voor uiteenlopende producten: van brood, sauzen en vleeswaren tot kant-en-klaar-maaltijden en chips. "Het zoutgehalte verlagen zonder concessies te doen aan productkwaliteit blijkt in de praktijk lastig, maar Scelta lijkt een effectieve oplossing in handen te hebben", aldus de jury.

Q-Point

Het Wageningse adviesbureau Q-Point heeft een aanpak ontwikkeld om voedselverspilling in de horeca en gastvrijheidsbranche te verlagen. Restaurants in dierentuinen blijken hiermee 75 procent minder te verspillen en dezelfde omzet te realiseren met bijna 30 procent minder inkopen. Het idee werd in eerste instantie ontwikkeld voor Burgers' Zoo. Later sloten ook Dierenpark Emmen en de Apenheul zich bij het initiatief aan. Andere partners in het project waren Wageningen UR en softwarespecialist Nostradamus.

Het project bracht een denkomslag teweeg bij de deelnemende horeca-mensen: je hoeft geen grote voorraden eten en drinken in huis te hebben om gasten goed te kunnen bedienen. Alleen al in Nederland wordt in de horeca naar schatting 51.000 ton (0,4 miljard euro) per jaar aan voedsel verspild. De jury spreekt van een uniek initiatief met een groot potentieel. "De aanpak van Q-Point blijkt echt te werken. Ze is breed toepasbaar en wordt, getuige de organisaties die zich al tijdens het innovatietraject bij het initiatief hebben aangesloten, positief ontvangen in de sector."

SensorSpot

SensorSpot uit Wijchen heeft een kostenefficiënt en flexibel systeem ontwikkeld voor non-invasieve zuurstofmeting bij individuele verpakkingen voor voedingsmiddelen: een sensor die op de verpakking wordt gedrukt met een speciaal pigment én bijbehorende uitleesapparatuur. Hiermee is snel, zonder de verpakking te doorboren, vast te stellen of de inhoud de juiste gassamenstelling heeft. De sensorspot, geprint op de binnenkant van de verpakking, is slechts 5 tot 10 micrometer dik. De fluorescerende en zuurstofgevoelige kleurstoffen die erin zitten, zijn voorzien van een dun laagje zuurstofdoorlatend laminaat. Zo komen ze niet in aanraking met het product.

Wereldwijd worden, met het oog op houdbaarheid, jaarlijks zo’n 400 miljard voedingsmiddelen verpakt onder beschermde atmosfeer. Bij naar schatting 15 procent is iets mis met de sealing of gassamenstelling, bijvoorbeeld door beschadiging tijdens transport of opslag, of doordat het verpakkingsproces niet goed is ingeregeld. Bij gangbare controles van de gassamenstelling moet de verpakking doorboord worden (invasieve meting) en leidt misverpakking er vaak toe dat hele batches de afvalcontainer in gaan omdat er zuurstof in de verpakking is gekomen.

Volgens de jury kan het systeem van SensorSpot, ontwikkeld samen met folieleverancier AFP Holland en softwarebedrijf Intemo, ervoor zorgen dat aanzienlijk minder producten afgekeurd worden. "Het is een eenvoudige, maar doeltreffende methode voor een lage prijs."

De jury heeft de inzendingen beoordeeld op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking. Donderdag 13 oktober 2016 wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de Food Valley Expo in Congrescentrum Papendal in Arnhem.

Altijd op de hoogte blijven?