K3 paprikahartjes, Mega Mindy Hagelslag: Foodwatch is een actie gestart tegen de kindermarketing van Studio 100. “De populaire figuurtjes op de kleurrijke verpakkingen helpen voedselproducenten hun onverantwoorde producten aan kinderen te slijten”, vindt de consumentenorganisatie.
Foodwatch stelt dat de figuurtjes van Studio 100, zoals K3, Kabouter Plop en Maya de Bij, worden ‘gebruikt om veel geld mee te verdienen’. Ze worden ook ‘verhuurd’ aan voedselproducenten, voor producten als chips, hagelslag en koek.
Scoren 'rood'
Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden afkomstig van Studio 100. Alle producten bleken volgens WHO-criteria 'rood' te scoren op minimaal één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout.
'Bomvol suiker'
“De K3 paprikahartjes van Croky bevatten wel 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan de meeste soorten chips”, meldt Foodwatch. “Lotus Bumba cakereepjes 'speciaal voor kinderen' zitten bomvol suiker en vet, ondanks de claim '30% minder suiker'. En Mega Mindy hagelslag is met 71 procent suiker veel te zoet.”
De organisatie vindt dat Studio 100 moet stoppen met het bijdragen aan kindermarketing van onverantwoorde producten en roept consumenten op dit Studio 100 te laten weten.
Lees ook:
- ‘Zoethoudertje’ tegen kidsmarketing (20 februari 2015)
- Alliantie Stop kindermarketing (16 februari 2015)
- Foodwatch start burgerinitiatief tegen kidsmarketing (25 februari 2013)