'Super helpt niet bij gezonde keuze'

20 februari 2007

HAARLEM - De tien grote supermarktketens maken het hun klanten moeilijk om te kiezen voor een gezonde voeding. Dat blijkt uit het 'Super Gezond onderzoek' van de Consumentenbond.

DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst. Albert Heijn scoort als enige een voldoende, al is ook daar nog ruimte voor verbetering.

Directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond overhandigde het rapport dinsdag in Haarlem aan Hoofd Consument en Kwaliteit Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten.

De Consumentenbond bezocht per keten twintig filialen. Alle supermarkten werden beoordeeld op etikettering en aanprijzing. Dit laatste aspect is meegenomen omdat de gezonde keuze wordt bevorderd als die producten ruim voorhanden, opvallend gepresenteerd en betaalbaar zijn.

Aanbieding
Volgens het onderzoek hebben de supers vooral ongezonde producten in de aanbieding en wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips. Vooral bij de kassa's van Albert Heijn, C1000 en Super de Boer ligt vaak koek en snoep.

Lidl en C1000 hebben relatief meer gezonde producten in de aanbieding dan de andere winkels.

Etikettering
Verder kan de etikettering van de huismerken beter, net als de samenstelling van de producten. Het aantal calorieën per portie wordt alleen door Albert Heijn en C1000 op het etiket vermeld. Geen enkele winkel geeft duidelijk informatie over het zoutgehalte.

Eenzijdig
Het CBL vindt het onderzoek nogal eenzijdig. 'Die negatieve toon is helemaal niet nodig', zegt Jansen. 'Er gebeurt juist rond etikettering en het aangeven van voedingswaarde. De kassa is maar een klein deel van de winkel. Bovendien is daar ook suikervrije kauwgom beschikbaar. En wie de supermarkt binnenkomt, ziet meteen een enorm schap groenten en fruit.'

Lees ook:
Ik Kies Bewust slaat aan bij consumenten (10 januari 2007)

Dossier gezondheidslabels

Altijd op de hoogte blijven?