Tetra Pak ziet revival karton door klimaathype

21 februari 2007

 

NIEUWEGEIN – Met alle publiciteit die global warming de laatste maanden heeft gekregen, denkt Tetra Pak dat kartonnen verpakkingen hiervan zullen profiteren. Onlangs besloten Bonduelle, Yakult en Hero om sommige van hun producten in karton te verpakken.

 

 

Volgens woordvoerster Kiki Hirschfeld van Tetra Pak is het een kwestie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Voor iedere boom die Tetra Pak kapt, plant het er twee terug. Op die duurzame aanpak kun je als A-merk fabrikant meeliften.’

 

 

De bovenstaande bedrijven hebben ook meer wereldse motieven om voor karton te kiezen. Zo kiest Bonduelle voor de Recart-variant omdat deze verpakkingsvorm gesteriliseerde groenten gemakkelijk opent en afsluit. ‘Lastig te openen potten blikken zijn namelijk de grootste ergernissen van vooral oudere consumenten’, aldus marketing manager Erik Steijger van Tetra Pak. Yakult ziet in het licht- en zuurstofdichte karton de beste verpakkingsvorm voor de gevoelige bacteriën in haar nieuwste product Yakult Bifiene.

 

 

Overigens is PET nog steeds een grootmacht in de verpakkingsmarkt van dranken. Slechts mondjesmaat kiezen fabrikanten voor karton. Steijger verwacht wel dat meer bedrijven (deels) op karton zullen overstappen.

 

 

Lees ook:
Tetrapak introduceert aseptische kartonnen fles (6 april 2006)

 

Altijd op de hoogte blijven?