Time Out! netwerkevent voor versbranche

23 juni 2015

Een evenementencateraar rijdt op biodiesel van zijn eigen gebruikte frituurvet, verpakkingsvrije supermarkt Bag&Buy opent binnenkort dankzij crowdfunding: ontwikkelingen die impact hebben op de sector en dus op ondernemers. Dit komt aan bod tijdens Time Out!, netwerkevent voor de versbranche. Activist, hoogleraar en schrijver Jan Rotmans (foto) heeft deze dag de hoofdrol.

De eerste editie van Time Out!, georganiseerd door Bakery Nexus, vindt plaats op 30 juni, in Creatief laboratorium Lijm & Cultuur in Delft.

Het vertrouwen in de ‘oude’ economie, de politiek en in ons als voedselproducenten heeft een dieptepunt bereikt, vindt Rotmans, hoogleraar transitiekunde en autoriteit op het gebied van transities en duurzaamheid.

'Het moet anders, slimmer, leuker'

“De voedselzekerheid is in gevaar en overstappen op hernieuwbare energie is onvermijdbaar. Het moet anders, slimmer en leuker! Mensen komen in beweging, los van overheden”, meldt het programma.

Behalve biodiesel van eigen frituurvet en Bag&Buy gaat het ook om Thuisafgehaald.nl. “Dit initiatief zet restaurants buitenspel met ruim 75.000 thuiskoks die nog meer afhalers tegen kostprijs van een vers bereide maaltijd voorzien.”

'Mens weer centraal'

Volgens Rotmans is de omslag gaande naar ‘een nieuwe samenleving waar de mens weer centraal komt te staan in een duurzame leefwereld die digitaal, decentraal is georganiseerd’.

Rotmans zet de boel op scherp en geeft zijn visie op de toekomst van voedselproductie en -consumptie. Daarnaast vertellen twee vers-ondernemers over hun eigentijdse aanpak.

'Kanteling'

Tijdens het event kunnen aanwezigen zich laten inspireren en met vakgenoten in discussie gaan over duurzame en maatschappelijke verandering of ‘kanteling’, zoals Rotmans dat noemt.

“Hebben voedselproducten die niet zich niet aanpassen nog wel toekomst?", stelt hij. "In hoeverre bent u zelf bereid te kantelen? En wat betekent dat dan in de praktijk?”

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding

 

Altijd op de hoogte blijven?