Beeld: Unsplash
Uit nieuw onderzoek van Unicef blijkt dat 70% van de kinderproducten niet binnen de schijf van vijf past. Ook is het onderzoek kritisch op het gebruik van marketing op kinderproducten.
Schijf van vijf
Unicef Nederland legde producten van verschillende supermarkten naast de schijf van vijf. Het rapport onderscheidt verschillende productgroepen: baby-, dreumes- en peuterproducten (BDP-prducten), kinderontbijtgranen, broodbeleg, kindertoetjes, kinderdranken en meeneemkoeken. In totaal bekeek Unicef Nederland van ruim 2000 producten of ze in de schijf van vijf passen. Sommige categorieën passen per definitie niet in het aanbevolen dieet, anderen wel. Dit laatste geldt voor kindertoetjes, maar in de praktijk is geen enkel toetje verantwoord. Voor kinderontbijtgranen was dat 2,6%, voor BDP-fruithapjes 13,5%. Sommige producten, zoals meeneemkoeken passen nooit in de schijf van vijf. In die groepen maakt het voedingscentrum onderscheid tussen weekkeuzes en weekendkeuzes: producten die bij uitzondering 3-5 keer per dag, respectievelijk drie keer per week aan te raden zijn. Het grootste deel van deze extraatjes gold als weekendkeuze, de meest ‘onverantwoorde’ categorie. Unicef roept producenten en supermarkten op om meer gezonde producten te produceren en verkopen.
Marketing
Unicef richt zich ook op de presentatie en marketing van kinderproducten. Nu staan verantwoorde en onverantwoorde producten naast elkaar in het schap, waardoor het voor consumenten lastig is om de gede keuze te maken. Ook zijn onverantwoorde kinderproducten nog vaak in de aanbieding en promoten de supermarkten ze met ‘kindermarketing’, zoals met stripfiguurtjes en puzzels op de verpakking. Unicef maant supermarkten aan om alleen gezonde producten op deze manier te promoten. De organisatie prijst verschillende losse initiatieven van verschillende supermarkten, maar constateert dat gezonde voeding voor kinderen geen deel uitmaakt van de “kernactiviteiten van de supermarkt: assortiment, winkelindeling, prijs-en promotiebeleid”.
Bron: Unicef