Unilever en Nestlé starten met Wageningen University & Research (WUR) de vierjarige publiek private samenwerking ‘Low Carbon Dairy’ om de CO2-voetafdruk van melk met 50 procent te verminderen. Het project loopt bij de merken Ben & Jerry’s en Cono kaasmakers van Unilever en Vreugdenhil Dairy Foods van Nestlé.
Bij deze drie merken lopen sinds 2022 al projecten in de zuivelketen om de uitstoot van broeikasgassen van geselecteerde melkveehouders te verminderen. Hierbij zijn maatregelen opgenomen zoals rantsoenaanpassingen, het toepassen van gras/klaver mengsels en mestvergisting. Deze innovaties worden getoetst en integraal doorgerekend. De bedrijven zijn gevestigd op verschillende grondsoorten en werken met verschillende strategieën. “Deze diversiteit biedt kansen om te leren welke maatregelen in welke situatie het beste werken”, aldus WUR.
Low Carbon Diary
Het doel van de publiek private samenwerking – waar ook Agrifirm, ForFarmers, De Heus, Duynie, Lely en de Rabobank bij betrokken zijn – is om een aanpak te ontwikkelen die een opschaling naar grote aantallen melkveehouders mogelijk maakt. Het ‘Low Carbon Dairy’-project gaat zich richten op de volgende vragen.
- Welke maatregelen kunnen worden genomen om 50% reductie te bereiken, passend bij het individuele bedrijf en de ondernemer?
- Op welke manier kan het beste een passend individueel bedrijfsplan worden gemaakt en hoe kan de implementatie van de plannen worden ondersteund en de voortgang bewaakt?
- Wat zijn de consequenties van 50% reductie van broeikasgassen voor economie en voor andere duurzaamheidsthema’s voor verschillende bedrijfstypen?
Eerste jaar
Het eerste jaar richt het project zich vooral op het doorontwikkelen van de aanpak voor planvorming en voortgangsbewaking; de (door-)ontwikkeling van de tool mitigation engine; en feiten op een rij zetten in factsheets.
Bron: WUR