Unilever verkoopt het Zuid-Afrikaanse deel van zijn margarinetak aan de Zuid-Afrikaanse investeringsmaatschappij Remgro. Het gaat om merken zoals Flora, Rama en Stork. Hiervoor krijgt Unilver een (minderheids)belang van 25,75 procent van Remgro in Unilever South Afrika Holdings en een bedrag van 310 miljoen euro. In totaal ontvangt Unilever zo'n 753 miljoen euro voor de margarinetak.
Remgro
Remgro verkreeg het belang in de Zuid-Afrikaanse tak van Unilever in 2007 na een fusie. Het bedrijf denkt echter meer geld te kunnen verdienen met een volledig eigenaarschap van de merken uit het spreads-portfolio dan als aandeelhouder van een deel van de lokale tak van Unilever.
Unilever maakte in april 2017 bekend een de margarinetak te willen verkopen. De verkoop van het Zuid-Afrikaanse deel is hierin een eerste stap. Unilever nam de maatregel na de mislukte overnamepoging door Kraft Heinz. Met de verkoop wil Unilever de aandeelhouders tevreden stellen.
Carver Korea
Ook maakte Unilever op 25 september bekend het Zuid-Koreaanse cosmeticabedrijf Carver Korea over te nemen van investeerder Bain Capital en Goldman Sachs. Hier is een bedrag van 2,3 miljard euro mee gemoeid.
Lees ook:
Morgan Stanley en Goldman Sachs helpen Unilever bij verkoop van margarinedivisie (18 april 2017)
- Unilever zet margarinetak in de etalage (6 april 2017)
- ‘Unilever wil voor 7 miljard euro aan voedselmerken verkopen’ (20 maart 2017)
- Unilever wil aandeelhouder behagen (22 februari 2017)
- Kraft Heinz trekt bod op Unilever in (20 februari 2017)
- Kraft Heinz biedt miljarden voor overname Unilever (17 februari 2017)