Unilever wil meer omzet met productdemo’s

15 februari 2007

ROTTERDAM - Unilever wil met winkeldemonstraties in supermarkten in Nederland zijn omzet verhogen. Dit jaar staan er circa tienduizend demonstraties op het programma.

Een aantal grote supermarkten heeft volgens Unilever al toegezegd mee te werken aan de stap. Tot nu toe deed Unilever alleen incidenteel aan productdemonstraties, maar het blijkt dat er meer behoefte aan is.

Het blijkt dat veel consumenten, met name jongeren, een handje geholpen moeten worden. Zo weten jeugdige consumenten niet hoe ze een biefstuk moeten bakken. Dat heeft dan weer gevolgen voor de geelvetten- en olijfolie-omzet – Croma, Becel, Bertolli - van het concern.

Unilever zal niet alleen voor de bekende merken productdemo’s in gaan zetten, maar ook voor relatieve nieuwkomers. Nieuwe merken hebben het immers zwaar om hun positie op het schap te handhaven.
Het bedrijf zal deze activiteiten uitbesteden aan Boost Concepts.

Vorig jaar deed Unilever’s media-inkoper Harry Dekker op het ECR Nederland-congres al de uitspraak dat het bedrijf haar merken meer wil activeren op de winkelvloer in combinatie met internet.

Alleen televisiereclame is volgens Dekker te weinig om merken in het achterhoofd van de consument te krijgen. Vooral de versnippering van het tv-aanbod en de geringe aandacht voor tv-reclame van televisiekijkers maakt dat tv-reclame in de loop der jaren ineffectiever is geworden.

Lees ook:
Unilever: populariteit tv-spot gaat afnemen
(16 maart 2006)

Altijd op de hoogte blijven?