Unilever wil de margarinetak verkopen. Dit betekent de verkoop van onder andere Becel en Blue Band. Daarnaast wil Unilever dit jaar voor vijf miljard euro aan eigen aandelen kopen. Ook moet het dividend met twaalf procent omhoog. Met deze maatregelen hoopt Unilever het rendement voor de aandeelhouders op te vijzelen. Dat heeft het concern bekendgemaakt in een strategie-update.
Nieuwe strategie
Met de nieuwe strategie reageert Unilever op het eerdere overnamebod van het Amerikaanse Kraft Heinz op Unilever. Het bedrijf wil bewijzen dat het zelfstandig beter af is en stoot onderdelen die te weinig opleveren af. Boter levert steeds minder op omdat steeds meer consumenten minder brood eten en meer koolhydraat-arme diëten. Met de verkoop van de margarinemerken wil Unilever het rendement verbeteren en winstgevender worden.
Foods en Refreshment
Naast de afsplitsing van de margarinetak, de dividendverhoging en de aandeleninkoop, brengt Unilever de huidige bedrijfsonderdelen Foods en Refreshment (onder andere Ola en Lipton) samen onder één dak. Unilever hint bovendien op een mogelijke afschaffing van zijn dubbele Brits-Nederlandse nationaliteit omdat deze juridische structuur een verdere transformatie moeilijker maakt.
Lees ook:
- ‘Unilever wil voor 7 miljard euro aan voedselmerken verkopen' (20 maart 2017)
- Unilever wil aandeelhouder behagen (22 februari 2017)
- Kraft Heinz trekt bod op Unilever in (20 februari 2017)
- Kraft Heinz biedt miljarden voor overname Unilever (17 februari 2017)
- Profiel Unilever (17 februari 2017)