Verkoop duurzame voeding stijgt verder

28 oktober 2015

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn er in Nederland meer duurzame voedingsmiddelen verkocht. Vorig jaar namen de aankopen toe met 18 procent. Het marktaandeel van dier- en milieuvriendelijk geproduceerde voeding steeg van 6 naar 7 procent, met een totaal besteed bedrag van minimaal 2,6 miljard euro.

Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014 die staatssecretaris Dijksma van EZ naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De Monitor is uitgevoerd door LEI Wageningen UR.

Koffie/thee en eieren

De grootste stijgers zijn koffie en thee (+52 procent), eieren (+40 procent), zuivel (+31) en drank (+35). De verkopen van brood, granen, koek en gebak stegen met 11 procent ten opzichte van 2013.

Eieren en koffie/thee hebben inmiddels een marktaandeel van respectievelijk 35 en 25 procent verworven.

Vlees en vis: geen groei

Duurzaam vlees en vleeswaren (0 procent) en duurzame vis (-4 procent) zien geen groei. Dit komt vooral omdat er in zijn algemeenheid minder besteed wordt aan vis en vlees.

Bij vis is bovendien minder vis met MSC-keurmerk gevangen, vanwege duurzame beheersmaatregelen. Bij duurzame vis is het marktaandeel nog altijd 21 procent.

Keurmerken

UTZ Certified is zowel in absolute als in procentuele groei de grootste stijger, met een groei van de bestedingen van 66 procent. De kleinere keurmerken Milieukeur en ASC zijn ook aanzienlijk gegroeid, met respectievelijk 16 en 17 procent.

Biologisch

Biologisch laat een groei zien van 6 procent. Van de totale 2,6 miljard die vorig jaar besteed is aan duurzaam voedsel, is naar schatting 1,13 miljard euro uitgegeven aan biologische producten. Dat is inclusief de verkoop bij biologische markten, boerderijwinkels en webwinkels.

Out-of-home

De groei in de verkoop van duurzame producten zit vooral in de horeca, zorginstellingen en bij bedrijfskantines, namelijk 75 procent. De omzet in deze out-of-home-markt (het rapport noemt dit de buitenhuishoudelijke markt) is gestegen van 463 miljoen euro naar 803 miljoen euro.

Supermarkten en speciaalzaken laten een groei van respectievelijk 3 en 4 procent zien. De duurzame bestedingen in supermarkten stegen van 1,43 miljard euro in 2013 naar 1,47 miljard euro. Bij speciaalzaken ging het om een stijging van 325 naar 339 miljoen euro.

Duurzame normen

Dijksma wijst op veel initiatieven om de groei van duurzaam voedsel verder te stimuleren. Zo wordt met het bedrijfsleven (verenigd in de Alliantie Verduurzaming Voedsel) gewerkt aan nieuwe, meer duurzame normen voor voedselproducenten.

In de Green Deal Verduurzaming Voedselconsumptie, die op 2 november wordt ondertekend, worden afspraken gemaakt met de horeca om op duurzame wijze meer groente op het bord te krijgen.

'Goed nieuws'

Dijksma stelt dat duurzaam voedsel de toekomst heeft. “Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen.”

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding (Premium)

 

Altijd op de hoogte blijven?