Vezelrijke producten: inspelen op trend, maar ook maatschappelijke rol pakken

19 juli 2022 Clara Bloemhof

Er komt steeds meer behoefte aan goede informatie over gezond eten. Preventief inzetten op bijvoorbeeld gezonde lunches en een goed ontbijt, verlicht later de druk op de zorg. Het bedrijfsleven speelt hierin een grote rol. Hellema Hallum BV pakt die rol en vertelt erover tijdens de Bakery Sweets Session over vezels op 23 juni in Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Hier bevindt zich ook de Tiny TIM, een apparaat dat het menselijk lichaam van mond tot en met de dunne darm simuleert. En enorm behulpzaam kan zijn bij de ontwikkeling van voedingsmiddelen.

Dit artikel verscheen eerder bij Bakery Sweets Center

Hellema Hallum BV ziet de trend naar gezondere (en daarmee ook vezelrijke) voeding, maar kent ook z’n maatschappelijke rol. “We zien dat de consument het lastig vindt om voldoende vezels binnen te krijgen”, vertelt Frank Wildschut, product manager bij de koekjesspecialist. “We voegen daarom vezels toe aan bestaande producten, zoals fruitrepen. Ook aan producten die voor de export bestemd zijn. En we lanceerden onlangs een innovatief product dat boordevol vezels zit.” Het woord koekjesspecialist dekt de lading niet helemaal, want naast biscuits produceert het Hallumse bedrijf ook bars en bites. Op de vezelrijke bars en koekjes gaan Wildschut en zijn collega Rimmer Woudstra vandaag verder in.

Veel mogelijk met veel technieken

De producten van het bedrijf, dat wereldwijd in 90 landen levert, liggen bij zo’n beetje alle retailers wel in het schap. We kennen allemaal wel de fruitbiscuits, speculaasjes, Smoeltjes en graan- en fruitrepen. Al die verschillende producten vragen om verschillende technieken. En dat is wat Hellema sterk maakt. Een klant hoeft maar een product te verzinnen, en de fabrikant weet het te maken. Een speculaasje met een crèmevulling? Doen we. Of een knapperig biscuitje met een romige fruitvulling? Kan allemaal. Vaak onder private label, soms onder eigen merk.

Bij alle ontwikkelingen wordt allereerst gekeken naar duurzaamheid, in product en verpakking, geeft Wildschut aan. “We werken steeds meer met enkelvoudige recyclebare folies en papieren verpakkingen. De consument moet daaraan wennen, ja.” Maar het bedrijf, dat al 160 jaar bestaat, loopt liever vooruit op de zaken dan dat ze achteraan sluiten in de ontwikkelingen.

Natuurproduct = uitdaging

Procestechnoloog Rimmer Woudstra gaat in op de ingrediënten. “Er zijn veel manieren om je product te verrijken, maar vezels toevoegen is een hele uitdaging. De rijke variatie aan vezels die er bestaan, betekent ook een rijke variatie in functionaliteit. En dan heb je ook nog te maken met de verschillen tussen de batches, die invloed hebben op je product en proces.”

De juiste voorlichting

Het bedrijf lanceert binnenkort een vezelrijk tussendoortje in het schap van een bekende supermarktketen. Het woord Fiber staat letterlijk in de naam. In de Verenigde Staten zijn deze koekjes een enorme hit. Of het in Nederland aanslaat, is nog de vraag. “Het hangt allemaal samen met de juiste voorlichting”, weet Wildschut. Het is natuurlijk een beter alternatief dan het gemiddelde koekje, maar de consument moet er ook van overtuigd zijn dat het lékker is.”

Na een proefronde onder het publiek is het oordeel unaniem. Van brownie tot lemon en van gezouten karamel tot mint chocolate chip: ze vallen allemaal in de smaak. Trendy, gezonder, én smaakvol. Als de vraag er onder de huidige generatie al heerst: Hoe kan ik een vezelrijk voedingspatroon in mijn drukke leven toepassen?, dan zet je met dit koekje een stap in de goede richting.

Tiny TIM het alternatief voor humane studies

Bij de ontwikkeling van een nieuw voedingsmiddel, is het goed om te weten wat de grondstoffen voor effect hebben op het menselijk lichaam. Dit kun je onderzoeken met humane studies, maar deze zijn zeer kostbaar. Daarbij komt dat je sommige doelgroepen, zoals baby’s en kleine kinderen, niet wilt onderwerpen aan dergelijke onderzoeken. Hogeschool Van Hall Larenstein biedt de oplossing met de Tiny TIM. Wat staat voor TNO Intestinal Model.

Van mond tot en met de dunne darm

Koos Oosterhaven is manager van het FACT in Leeuwarden, waar de machine staat. “Deze machine biedt een representatie van het verteringssysteem, van de mond tot en met de dunne darm. Door deze machine in te zetten, kun je iets zeggen over de afbraak van ingrediënten en de opname van nutriënten in het lichaam. En je weet welke stoffen bij de bacteriën in de dikke darm terechtkomen.” Er zijn verschillende verteringsmodellen. Een statisch en dynamisch model, waarbij de Tiny TIM een voorbeeld van die laatste is. En de meest complete weergave van het menselijk verteringssysteem biedt. “De werking van het kauwsysteem tot de menselijke maag tot en met de dunne darm is er in vitro (achter glas) nagebootst. Voor levensmiddelenfabrikanten ideaal. Je kunt testen of ingrediënten echt worden afgebroken, of je voldoende of juist niet genoeg vezels of eiwitten hebt toegevoegd en of je een product misschien nog meer kunt opwaarderen.”

Claims

Zo’n in vitrosysteem kan je helpen bij productontwikkeling en productoptimalisatie, maar ook bij veiligheidsstudies, of zelfs claims. Oosterhaven: “EFSA beoordeelt de veiligheid en claims van voedsel. Is de door de fabrikant vermelde effectiviteit terecht? Als je op een verpakking wilt stellen dat een product goed is voor je hart en bloedvaten, dan heb je daarvoor onderzoek nodig. In toenemende mate accepteert EFSA onderzoek door dit soort technieken.” Daarnaast is de Tiny TIM een perfect alternatief voor dierproeven en bijvoorbeeld onderzoek met toxische bacteriën. Iets wat je niet aandurft (en wat ook niet mag!) met humane studies.

De Tiny TIM is op verschillende manieren te gebruiken. Middels een studentenproject, of voor langdurig onderzoek. Neem voor de mogelijkheden contact op met Koos Oosterhaven via koos.oosterhaven@hvhl.nl.

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?