Voedingsindustrie in de media | Week 44-2023

10 november 2023 Tetiana Bykovets via Unsplash
De invoer van de nutri-score, uitdagingen voor de zuivelindustrie en (on)eerlijke chocolade. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.

“Chocola van Tony’s Chocolonely niet eerlijk genoeg,’ zo meldt NPO Radio 1. Volgens het duurzaamheidscollectief Just Enough in het economieprogramma ‘Geld of je leven’ van de EO, wordt de armoede onder cacaoboeren niet effectief aangepakt: hoewel de cacaoboeren een hogere compensatie wordt geboden, worden de chocoladerepen niet ter plaatse geproduceerd waardoor slechts een klein percentage van de opbrengst van een reep terecht komt in het land van oorsprong.

Nieuw Oogst pleit in een opiniestuk voor het starten van een overgang naar duurzame kunstmest in Nederland. Groene kunstmest kan een belangrijke rol spelen bij het verduurzamen van lokaal verbouwd voedsel. Nieuw Oogst roept op tot het stoppen van op grote schaal importeren van stikstof via krachtvoerteelt van buiten Europa.

Food & AgriBusiness meldt dat voedselproductie verantwoordelijk is voor 15 procent van het totale gebruik van fossiele brandstoffen, zo blijkt uit een onderzoek van de Global Alliance for the Future of Food en adviesbureau voor ontwikkeling Dalberg. Het grootste energieverbruik is gerelateerd aan verwerking en verpakking.

Het EIT Food Consumer Observatory publiceerde onlangs een onderzoek onder consumenten uit heel Europa. Hier kwam naar voren dat 67% van de Europese consumenten open staan voor een internationaal ecolabel op levensmiddelen. Reden hiervoor is dat bijna twee derde van de Europeanen gelooft dat voedselmerken niet eerlijk zijn over de duurzaamheid van hun producten. Een universeel, transparant en onderbouwd ecolabel zou dit kunnen oplossen, zegt prof. Klaus Grunert – directeur van het EIT Food Consumer Observatory op Duurzaam Ondernemen.

De Nutri-Score, wat zegt dat eigenlijk over een product? Dit artikel van EenVandaag beantwoordt deze en meer vragen. Vanaf 1 januari 2024 wordt de Nutri-Score ingevoerd als officieel voedingslogo van Nederland. Merken mogen zelf kiezen of ze het logo op hun producten zetten.

Tijdens een familie-BBQ merkte Leo Etten, vleesleverancier bij De Nieuwe Slager, dat vier van de vriendinnen van zijn dochter vroegen naar vleesvervangers. Hij zag een gat in de markt: de meeste slagers bieden doorgaans geen vleesvervangers aan. Aan Food Business vertelde hij dat veel slagers het lastig vinden om op ambachtelijke wijze vleesvervangers te creëren van verschillende droge ingrediënten. Sindsdien levert hij via Mind Your Meat halffabricaten voor vleesvervangers, waaraan slagers enkel nog kruiden hoeven toe te voegen.

In deze column bespreekt Marcel Lambregts op Agri & FoodBusiness de betaalbaarheid van voedsel. Door veranderingen in de sector en het klimaat, stijgt de prijs van voedsel steeds verder. Bovendien brengt verduurzaming van een bedrijf ook de nodige kosten met zich mee. True pricing zou de oplossing zijn: meer inzichten in de kosten en waarden van een (duurzaam) product.

“Grote uitdagingen voor Nederlandse zuivelindustrie,” kopt het opiniestuk van Food & AgriBusiness. Dit door toegenomen internationalisatie, waar de industrie nieuwe businessmodellen voor moet ontwikkelen. Dit zorgt voor nieuwe welvaart, maar ook voor spanning op de huidige zuivelcoöperaties.

Altijd op de hoogte blijven?