De supermarktketens Jumbo, Albert Heijn en Plus verkochten in hun webshop vruchtendranken en nectars onder de categorie 'sap'. Deze dranken voldoen niet aan de wettelijke definitie van sap.
Foodwatch
Foodwatch vindt dit misleidend en diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Deze klacht is in eerste instantie niet gehonoreerd. Foodwatch gaat nu verder procederen met een bezwaarprocedure bij de Reclame Code Commissie. Albert Heijn en Plus hebben hun webshops inmiddels aangepast.
100 procent vruchtensap
Sap is een wettelijk beschermde term voor een product dat uit 100% vruchtensap bestaat. Vruchtendranken en nectars bestaan vooral uit suikerwater met vaak maar een kleine hoeveelheid sap. Zo verkoopt Jumbo onder de categorie ‘ongekoeld sap’ de drank Jumbo Helder granaatappel acai. Deze bevat 0,01% sap van granaatappel en 0,01% acai.
Reclame Code Commissie
De Reclame Code Commissie erkent de klacht van foodwatch. Maar de commissie gaat er van uit dat de consument doorklikt naar de productpagina van de specifieke dranken waar de wettelijk juiste benaming staat – zoals nectar of vruchtendrank. Daarom ziet de commissie de aangeboden dranken op de categoriepagina’s niet als 'zelfstandige aanprijzing'.
Lees ook: