Wakker Dier heeft de vijf nominaties voor de Liegebeestverkiezing van 2022 bekendgemaakt. Met deze verkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.
De nominaties zijn: Van Dobben met verpakkingen waarop gesproken wordt over eerlijke ingrediënten, de commercial ‘Boeren houden van koeien’ van de jonge boerenvereniging van Nederland, PLUS Boerentrots kalfsvlees met vrije kalfjes, 'eerlijke ingrediënten' van Van Dobben, de natuurlijk gekweekte tilapia van JUMBO en de campagne van de geitensector over het optimaal welzijn van de geit.
De Liegebeestverkiezing is voorgaande jaren effectief gebleken, schrijft Wakker Dier. “Ieder jaar kondigt een deel van de kandidaten aan hun producten te verbeteren of te stoppen met mooie praatjes.” Op 6 september wordt de winnaar van de verkiezing bekendgemaakt.
Update 18 augustus
De nominatie van PLUS Boerentrots kalfsvlees heeft Wakker Dier inmiddels ingetrokken. PLUS heeft de dierenwelzijnsorganisatie laten weten de vrije kalfjes-claim van de website en de verpakking halen. Dit stond volgens de supermarktketen al op de planning. De nieuwe verpakkingen liggen in oktober in de schappen.
Update 19 augustus
Wakker Dier trekt ook de nominatie van Jumbo in. De supermarkt past de 'misleidende claims' over de tilapia aan. “De kandidaten laten er geen gras over groeien. Met dit tempo wordt het een spannende verkiezing,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Update 26 augustus
Ook de nominatie van Van Dobben is teruggetrokken. De snackfabrikant heeft aan de dierenwelzijnsorganisatie laten weten vanaf najaar 2022 alleen nog kippenvlees met minimaal één Beter Leven ster te gebruiken en in 2023 te stoppen met de claim ‘eerlijke ingrediënten’.
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|