Onlangs kwam de zevende editie van Koffie Barometer uit, een jaarlijks onderzoek dat een overzicht publiceert over duurzaamheid binnen de koffiesector. Hieruit bleek onder andere dat in acht van de tien koffieproducerende landen het koffie-inkomen van de boer op of onder het niveau van een leefbaar inkomen ligt. Om toch rond te kunnen komen, breidt de boer zijn plantages steeds verder uit: hierdoor is de afgelopen jaren 130.000 hectare bos verloren gegaan. Dat moet anders, vindt Wonder Beans, om die reden roept het koffiemerk de ‘Wonder Farms’ in het leven.
Wonder Farms
Reguliere koffie- en theeplantages worden getransformeerd tot Wonder Farms. Hierop wordt de moderne landbouwmethode Carbon Farming toegepast, waarmee tot acht keer meer CO₂ kan worden opgenomen. Dit doen ze plantage voor plantage met als uiteindelijk doel om middels kennisdeling alle 15 miljoen hectare koffie- en theeplantages ter wereld om te bouwen naar CO₂-slurpende Wonder Farms. Het merk koopt direct in bij de boer, waardoor er geen handelaren, exporteurs of importeurs aan te pas komen. Dit zorgt voor behoud van natuur, kwaliteit én de boer is verzekerd van een eerlijke prijs.
Positieve klimaatverandering
Oprichters Ferry en Maarten zijn Wonder Beans gestart met als doel om de aarde zo goed mogelijk achter te laten voor de toekomstige generatie. Na jarenlang ervaring opgedaan te hebben bij commerciële bedrijven, was het volgens Ferry Poppegaai tijd om alles wat hij had geleerd in te zetten voor een betere wereld. Ferry: “Het is tegenwoordig zo vanzelfsprekend dat we de aarde uitputten. Als een feit. Het moet toch mogelijk zijn om het tij te keren als we de handen ineenslaan om samen een positieve klimaatverandering te realiseren. Waarbij de planeet in balans is en leefbaar is voor de volgende generaties. We zijn het aan alle kinderen van deze wereld verplicht.” Het kan anders, vond Ferry, en zo geschiedde: het eerste klimaatpositieve koffiemerk Wonder Beans was geboren.
Wonder Beans richt zich zowel op de consument als op de zakelijke markt. Bedrijven ontvangen de koffie in unieke koffieblikken, samen ontwikkeld met de Universiteit van Wageningen, om zo de meest duurzame verpakkingsvorm te kunnen realiseren. Consumenten ontvangen de koffiebonen in een plasticvrije brievenbuszak, en de koffiecups kunnen na gebruik zelfs op de composthoop. We Wonder Company verkoopt ook Wonder Leaves: handgeplukte thee, verschillende kruidentheeën en infusions van de hoogste kwaliteit. De theezakjes worden verpakt in doosjes die zijn gemaakt van plantageafval.