Wessanen profiteert van verkoop private labels

27 februari 2007

UTRECHT - Wessanen gaat dit jaar haar belangrijkste productcategorieën verbreden en internationaliseren. Verder deed de verkoop van de private label activiteiten het bedrijf goed.

Dat zei het bedrijf tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Door de verkoop steeg de winst met 7 miljoen tot 32 miljoen euro. De verkoopopbrengst van de huismerken (netto zo’n 80 miljoen euro) werd gebruikt voor investeringen en de inkoop van eigen aandelen voor 50 miljoen euro. Omdat het bedrijf 2006 als overgangsjaar zag, werden versneld innovaties geïntroduceerd.

De omzet daalde met 0,1 miljard tot 1,59 miljard euro. De omzet werd positief beïnvloed door verkopen in Europa. Europa zag na een langere periode van omzetdalingen vanaf de tweede helft van het jaar weer groei. Deze bleek echter onvoldoende om de merken omzet voor het hele jaar positief te kleuren. De groei in organische/natuurlijke en premium taste portfolio werd gecompenseerd door dalingen bij frozen en slimming.

De verkopen in Noord-Amerika vielen juist tegen, mede door de zwakke dollar. In het vierde kwartaal zorgde dit voor een negatief valuta-effect van 20 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode in 2005. Wel groeiden de belangrijkste eigen merken (zoals Daily’s, KA-ME, Sesmark en MI-DEL) als groep met 11 procent in het vierde kwartaal.

Lees ook:
Beckers verplaatst vega-snacks naar Duitsland (20 februari 2007)

Wessanen tekent contract verkoop private labels (16 februari 2007)

Omzet en winst Wessanen daalt (6 november 2006)

Altijd op de hoogte blijven?