De Universiteit Utrecht, de Technische Universiteit Delft en Wageningen UR gaan onderzoeken wat er moet gebeuren om consumenten te laten overstappen naar plantaardige alternatieven voor vlees- en melkproducten. Daarbij werken ze samen met onder andere Unilever en Danone Nutricia Research. Voor het onderzoek heeft NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) een subsidie van 1 miljoen euro toegekend.
Het onderzoek wordt geleid door prof. dr. Marko Hekkert van de Universiteit Utrecht, en richt zich in de eerste plaats op gedragswetenschap. De onderzoekers willen weten wat de motieven zijn van consumenten om al dan niet voor plantaardige eiwitten te kiezen. Daarnaast zal worden onderzocht wat de technische voorwaarden zijn voor de eiwittransitie. Het onderzoek is daarom ingestoken vanuit een breed palet aan disciplines, namelijk de innovatiewetenschappen, de psychologie, de consumentenwetenschappen en industrieel ontwerp.
De onderzoekssubsidie voor ‘Accelerating the transition to plant-based proteins’ komt uit het NWO-programma ‘Transitions and Behaviour’, dat zich specifiek richt op gedragsonderzoek waarmee transities gerealiseerd en versneld kunnen worden.